عايز تتعلم السواقه....
بتحب العربيات تعرف يعنى ايه عربيه مش اربع عجلات وخلاص
الحكايه عايزه فن وهندسه
عموما تخيل انك فتحت باب العربيه و قعت هتلاقى ايه قدامك
اولا تابلوه العربيه ثانبا صتبص تحت رجليك وتشوف تلات دوسات وهما الاولى من اليمين البنزين والثانيه الفرامل والتالته الدبرياج اعرفهم كويس علشان دول اساس الشفل وبعدين هتلاقى عصايه على يمينك ودى طبعا هى الفتيس ناقل السرعات ومنه انواع متعدده مش هنتكلم فيها دلوقت واهم حاجه الكلاكس بالنسبه للمبتدى وهو اله التنبيه ويجد ايضا زراع المساحه والاضائه وهذه الزرع مختلفه من نوع لاخر فى العربيعات الجديده زراع واحد متعدد الاستخدام والعربيه القديمه عده ازرع
اولا
اول حاجه هتملها قبل ما تدور العربيه انك تتاكد ان الفتيس محرر اى مش معشق وهذا عن طريق تحريك زراع الفتيس يمن وشمال عده مرات حتى تتاكد انه مش معشق اى التروس راكبه فى بعض تاكدت من الفتيس تقوم باداره السياره عن طريق وضع مفتاح الكونتاك فى مكانه المخصص وهو الكونتاك وتقوم بارداره المفتاح عند لحظه معينه من اداره المفتاح تدور العربيه هنا سيب المفتاح خالص وننتقل للخطوه التليه لتحريك السياره وهى تضع قدمك على دواسه الدبرياج على اللاخر تجيب اخرها ثم تحرك زراع الفتيس تجذبها اليك ثم الى الامام وبكده تكون عشقت العربيه على الاول ثم تضع قدمك اليمنى على البنزين وتقوم بعمل حركه تبادل بطيئه بين قدمك اليسرى التى على الدبرياج وقدمك اليمنى التى على البنزين كتالى ترفع قدمك من على الدبرياج براحه جدا وفى نفس الوقت تزود بنزين براحه حتى تتحرك العربيه ثبت رجلك على الدبرياج حتى تمشى العربيه قليلا شيل رجلك من على الدبرياج وهذا يكفى تعلمه فى يوم واحد اذا تعلمت هذه الخطوات جيدا تكون تعلمت 50 فى الميه من السواقه تمرن على هذه الخطوات عده مرات واذا حدث امر طارق اضرب كلكس وشيل قدمك من على البنزين وضعها على الدبرياج والفرامل باقصى سرعه ولكى تبطل السياره شيل قدمك من على البنزين ودوس على الدبريج والفرامل حتى تقف السياره واطفى المحرك والى القاء فى الدرس القادم
بتحب العربيات تعرف يعنى ايه عربيه مش اربع عجلات وخلاص
الحكايه عايزه فن وهندسه
عموما تخيل انك فتحت باب العربيه و قعت هتلاقى ايه قدامك
اولا تابلوه العربيه ثانبا صتبص تحت رجليك وتشوف تلات دوسات وهما الاولى من اليمين البنزين والثانيه الفرامل والتالته الدبرياج اعرفهم كويس علشان دول اساس الشفل وبعدين هتلاقى عصايه على يمينك ودى طبعا هى الفتيس ناقل السرعات ومنه انواع متعدده مش هنتكلم فيها دلوقت واهم حاجه الكلاكس بالنسبه للمبتدى وهو اله التنبيه ويجد ايضا زراع المساحه والاضائه وهذه الزرع مختلفه من نوع لاخر فى العربيعات الجديده زراع واحد متعدد الاستخدام والعربيه القديمه عده ازرع
اولا
اول حاجه هتملها قبل ما تدور العربيه انك تتاكد ان الفتيس محرر اى مش معشق وهذا عن طريق تحريك زراع الفتيس يمن وشمال عده مرات حتى تتاكد انه مش معشق اى التروس راكبه فى بعض تاكدت من الفتيس تقوم باداره السياره عن طريق وضع مفتاح الكونتاك فى مكانه المخصص وهو الكونتاك وتقوم بارداره المفتاح عند لحظه معينه من اداره المفتاح تدور العربيه هنا سيب المفتاح خالص وننتقل للخطوه التليه لتحريك السياره وهى تضع قدمك على دواسه الدبرياج على اللاخر تجيب اخرها ثم تحرك زراع الفتيس تجذبها اليك ثم الى الامام وبكده تكون عشقت العربيه على الاول ثم تضع قدمك اليمنى على البنزين وتقوم بعمل حركه تبادل بطيئه بين قدمك اليسرى التى على الدبرياج وقدمك اليمنى التى على البنزين كتالى ترفع قدمك من على الدبرياج براحه جدا وفى نفس الوقت تزود بنزين براحه حتى تتحرك العربيه ثبت رجلك على الدبرياج حتى تمشى العربيه قليلا شيل رجلك من على الدبرياج وهذا يكفى تعلمه فى يوم واحد اذا تعلمت هذه الخطوات جيدا تكون تعلمت 50 فى الميه من السواقه تمرن على هذه الخطوات عده مرات واذا حدث امر طارق اضرب كلكس وشيل قدمك من على البنزين وضعها على الدبرياج والفرامل باقصى سرعه ولكى تبطل السياره شيل قدمك من على البنزين ودوس على الدبريج والفرامل حتى تقف السياره واطفى المحرك والى القاء فى الدرس القادم
عدل سابقا من قبل koky في السبت أكتوبر 03, 2009 2:02 pm عدل 1 مرات